Ik heb de oplossing! Wat is het probleem? (Deel 1)

U kent ze wel: de organisatiemodellen die al uw problemen oplossen als u die maar in het voorgeschreven format invoegt. Natuurlijk is het verhelderend om naar een bepaalde systematiek toe te werken die je consequent doorvoert, maar is de gekozen systematiek wel de beste voor uw organisatie? Het kost veel moeite om het systeem in te voeren en alle medewerkers vertrouwd te maken met het systeem.

Bij een vorige werkgever werd een managementsysteem ingevoerd waarvoor het voltallige management ruim een week op cursus moest. Ik heb managers regelmatig horen zuchten over hoe ingewikkeld het systeem was. Hoe lang zou dat systeem succesvol zijn?

Bron: waanzin Waanzuit, Marcel Gotlib

Bron: Waanzin Waanzuit, Marcel Gotlib

 

Een grote klant van mij voerde ISO 9000 in, wat leidde tot een meter handboeken. Die moesten allemaal bijgehouden worden als er iets wijzigde. Hoe lang houd je dat vol? Een andere klant haalde in dezelfde periode zijn ISO-certificering met 8 pagina’s tekst. De directeur vertelde me: ‘We hebben opgeschreven hoe we het nu doen, en bij de controle bleek dat we het handboek goed volgden. Daarom kregen we het certificaat.’

Pas je je handelen aan aan het systeem of pas je het systeem aan aan je handelen?

We hebben er al heel wat gezien: organisatiemodellen of managementsystemen die een hype werden en er zullen nog veel volgen. Maar zoals bij veel hypes; ze gingen over. (Dat heb je met hypes). Wie kent nog de WEBA-methodiek, of de MANS-filosofie?

Wat gebeurt er als we de volgorde omdraaien: eerst een neutraal iemand helder in beeld laten brengen waar het knelpunt zit en dan pas de beste oplossing daarbij zoeken? Dat is dus niet degene die vanuit zijn eigen systeem kijkt hoe uw organisatie daarin kan worden gepast om daarna met de (verrassende) oplossing te komen.

Volgende week deel 2 van de blog over de hype van nu: duurzaamheid. Nieuwsgierig? Laat het even weten via bert@ruimteinprojecten.nl. Dan stuur ik u het vervolg toe.

Bert Wolters, 2016-02-21