Samen creatief
De creatieve industrie is eén van de topsectoren. Maar wat is creatieve industrie en wat kan een uitvinder ermee?
Groeier

Beeld
Het voordeel van de producten van de creatieve industrie t.o.v. die van uitvinders is dat ze vaak rechtstreeks tot het publiek spreken, waarbij jaarlijkse festivals zorgen voor een veel bredere bekendheid en beleving; denk aan festivals als Lowlands, Dutch Design Week, enz. Hier komen duizenden mensen genieten van creatieve ideeën. Vertegenwoordigers van de creatieve industrie zijn vaak veel zichtbaarder en die bekendheid kan geld opleveren. Mensen komen af op bekende namen als Tiësto, Rembrandt, Berlage, Scapino ballet, Rietveld, enz. Welke uitvinder trekt volle zalen?
Dutch Design (Week)
Veel Nederlandse ontwerpen zijn wereldberoemd. Nederlandse architecten realiseren fascinerende bouwwerken in verre landen en elk jaar wordt in oktober in Eindhoven de Dutch Design Week gehouden; een evenement waarbij, verspreid over zo’n 100 locaties, werk wordt getoond van ongeveer 2600 ontwerpers. Er komen ongeveer 335.000 bezoekers op af.
Samen sterk
Elke uitvinder weet dat het zelden gebeurt dat het idee dat je oorspronkelijk hebt in één keer werkt en marktrijp is. Tussen idee en product zitten veel tussenstappen, waarin oplossingen bedacht moeten worden voor onvoorziene knelpunten. De uitvinder kan zijn vinding eindeloos blijven verbeteren, voordat hij hiermee naar buiten treedt. De creatieve industrie komt echter vaak eerst met een aansprekend beeld en kijkt pas daarna of dat ook gerealiseerd kan worden. In dat opzicht biedt de creatieve industrie veel kansen voor uitvinders: de sector heeft een sexy imago. Die uitstraling maakt de toegang tot financiële middelen makkelijker. Daarnaast zijn voor de realisatie van die creatieve ideeën vaak, juist door hun creativiteit, nog niet bestaande, toepasbare oplossingen nodig. En uitvinders zijn nu juist goed in het bedenken van die oplossingen.
Station Arnhem Centraal
