Velen van ons hebben (te) veel spullen in huis en er zijn veel artikelen die we zelf niet zouden kopen, omdat we weten dat we ze nooit zullen gebruiken. Het wordt echter wat anders als we zo’n artikel gratis aangeboden krijgen. Dan krijgen we vaak het idee dat we onszelf tekort doen als we het niet aannemen, ook al weten we nog steeds dat we het nooit zullen gebruiken.

Veel winkels maken daar handig gebruik van door een gratis product aan te bieden als we een ander artikel aanschaffen. Daardoor lijkt het product dat we willen kopen opeens goedkoper, want je krijgt er iets gratis bij. (Maar je trekt in gedachten toch al snel de prijs die het gratis artikel zou moeten kosten af van de prijs die je moet betalen voor het product dat je wel wilt hebben.) Zijn we dan sterk genoeg om dat gratis product te weigeren of nemen we het toch maar aan ‘om er iemand anders blij mee te maken’? Als we het gratis product wel aannemen geven we het signaal af dat we het gratis product interessant vinden. Er zal dan meer van dit product gemaakt worden. Ook laten we zien dat de actie werkt en dus zal een vergelijkbare actie vaker worden gehouden, waarbij meer overbodige artikelen worden weggegeven. Als we echter duidelijk aangeven dat we het gratis product niet hoeven, zal de aanbieder eerder op zoek gaan naar een andere manier van promotie. Dat kan voorkomen dat veel overbodige spullen worden gemaakt en dat is de grote winst voor het milieu: maak geen overbodige spullen.