Innovatie in de zorg: reden voor zorg.

De gezondheidszorg is een bijzondere sector, met een eigen kostenvergoedingenstructuur en een bijzondere groep klanten. Het is een complexe sector, waar voordeel niet per sé als voordeel wordt gezien. Een poging tot het aanreiken van een aantal struikelblokken.

Wie is uw klant?

zorg is aandacht is winst

zorg is aandacht is winst

Als u aan een innovatie in de zorg werkt is het goed om extra na te denken over wie uw klant eigenlijk is. Is dit de zorgontvanger, de zorgverlener die zelf de zorg geeft, de baas van de zorgverlener of de ziektekostenverzekeraar? Wie u ook kiest, er is altijd een andere partij nodig om te beslissen over het gebruik van uw vinding. Is de zorgverlener enthousiast, dan moet de werkgever nog een financieel voordeel zien en dat houdt in ieder geval in dat de innovatie erkend moet worden om voor vergoeding in aanmerking te komen. U zult dus meerdere partijen moeten overtuigen van de voordelen van de innovatie.

De klant wil het niet

Zorgcliënten zijn kwetsbaar: ze zijn vaak afhankelijk van een ander, waardoor ze de zorgverlener  moeten kunnen vertrouwen. Als de zorgverlener vaak wisselt wordt het lastig om vertrouwen te winnen. Voor de cliënt voelt het dan vaak het veiligst als vertrouwde methoden en materialen worden gebruikt. Een vernieuwing voelt dan als … lees verder zorginnovatie