Search Engine Optimization: leidend of dienend?

Wie schrijft voor internet houdt rekening met gevonden worden via SEO. Daarvoor kijk je naar veel gebruikte woorden en gaat die woorden zelf ook gebruiken om goed gevonden te worden. Doordat je die woorden gebruikt, scoren die woorden hoger in de SEO-ranglijst en zullen ze nog vaker worden gebruikt, enz., enz.

Boodschap

Wat zal de invloed van SEO zijn op ons taalgebruik? Gaan we allemaal vooral woorden gebruiken die goed gevonden worden, of houden we vast aan de boodschap die we eigenlijk willen overbrengen en gebruiken we daarvoor de best passende woorden? Klein voorbeeldje: ik help bij het ontwikkelen en uitvoeren van duurzame projecten voor o.a. gemeenten, provincies, waterschappen, enz.. Samengevat: lagere overheden. Is dat een veelgebruikte zoekterm? Als ik de term ‘lagere overheden’ gebruik wordt mijn website minder snel gevonden. Als ik hem niet gebruik komt hij nog lager op de lijst met zoekwoorden. Verdwijnt hij dan uit beeld, omdat hij zelden gebruikt wordt?

Belangrijker is de vraag: pas ik mijn genuanceerde boodschap aan om beter gevonden te worden op internet? Of vind ik mijn boodschap belangrijk genoeg om in al zijn nuances op mijn website te vermelden? Ik heb uiteindelijk gekozen voor ‘gemeenten en bedrijven’ als doelgroep.

Nuances

Het mooie van taal is dat je heel genuanceerd een boodschap like FB over kunt brengen door verschillende termen met een verschillende emotionele of specifieke waarde te gebruiken. Dat zijn echter vaak woorden die wat minder regelmatig worden gebruikt dan de standaardwoorden die je gebruikt als je op internet begint te zoeken. Verdwijnen die woorden dan uit ons gebruik? Verliezen we de nuances die taal biedt? Kijk eens naar het huidige taalgebruik op social media. Dat blinkt niet uit in nuance, maar standaardreacties worden gemakkelijk gekopieerd, zoals WTF, OMG, LOL (Ik geef toe dat dit een weinig genuanceerde uitspraak is). Wat is bijvoorbeeld gebeurd met de betekenis van ‘I like you’, na de emotieloze en marketinggedreven klikwaarde van ‘like’ op facebook?

Contactadvertentie

Blijf trouw aan uw boodschap in al zijn nuances. Laten we taal gebruiken in al zijn schakeringen, en niet alleen basale boodschappen overbrengen. Verandert de contactadvertentie van ‘Man zoekt een lieve vrouw om gezellig mee uit eten te gaan’ in ‘man, vrouw, eten’?

Wordt geen digitale holbewoner met een beperkte woordenschat. Gebruik de nuances van de moderne taal en benadruk uw eigen specifieke waarde.

 

Bert Wolters,

29-03-2015