Ontworpen voor duurzaam transport.

 

Er wordt wat afgesjouwd met artikelen op deze wereld. Enorme aantallen containers vol met producten worden van over de hele wereld vaak met omwegen van honderden kilometers naar hun eindbestemming getransporteerd.

bron: www.maersk.com

Voornaamste reden; het is goedkoper dan de kortste weg, tenminste op korte termijn, want of dit nu duurzaam is?

Gelukkig wordt er bij het ontwerpen van goederen tegenwoordig aandacht besteed aan het gebruik van minder materiaal, waardoor het te transporteren gewicht lager is. Toch valt er nog een wereld te winnen als ook bij het ontwerpen van de vorm van het product wordt nagedacht over de manier waarop het product zal worden vervoerd.

Wat wordt het meest vervoerd? Dat is zonder twijfel …. LUCHT! Allereerst is de beladingsgraad van transportmiddelen verre van 100 % (in 2002 voor Nederlandse vrachtwagens 36%. Precieze cijfers zijn moeilijk te vinden, omdat er sprake is van verschillen per transportmodaliteit (vrachtauto, schip, vliegtuig)).

De beladingsgraad wordt tegenwoordig negatief beïnvloed door de toenemende vraag naar thuisleveranties (elektronica, boodschappen, enz.); grotendeels veroorzaakt door het kopen via internet.

Verpakte lucht

Maar zelfs als een vervoermiddel volledig beladen is zal er nog vaak veel lucht mee worden vervoerd. Die zit namelijk vooral in de verpakking. Er is vrijwel geen verpakking die evenveel ruimte inneemt als het verpakte product. Uitzondering hierop is wellicht de meubelindustrie, die veelal slechts een laagje aanbrengt om het meubel te beschermen tegen beschadiging. Maar ook een dun laagje verpakking kan veel lucht bevatten: een kant en klare kast zit immers vol lucht! IKEA is hierbij waarschijnlijk kampioen compact verpakken, althans wat meubels betreft.

bron: http://www.2win.eu

 

Hoe anders is het in andere sectoren. Vooral de … lees verder O2mag2009 17#2 p30-34